חג “עיד אל בנאת”- אודות וגם תובנות והרהורים / מאת חלי פרידמן

ברכות לכולנו הנשים- היום, א’ בטבת הוא חג “עיד אל בינאת”.

מכירות? שמעתן על החג?

אז הנה כמה מילים אודותיו, זרקור לנסיעה אחורה וקדימה במינהרת הזמן , והרהורים מושכלים למהותנו המגדרית, שאילולא אנו עצמנו לא היינו מקטינות אותנו (בשל מסורתיות הארכאיות של החברה הפטריאכלית בה אנו חיות) היתה ללהבה גדולה

ואז היינו הרוב המוחלט במנהיגות הישראלית- ואולי שם נטועה התשובה למבוכה הרבה ולמשבר המנהיגות, המביא אותנו לסבב בחירות שלישי בקרוב.

קראנה על זה:

חג “עיד אל בינאת”- גאווה לכולנו- בזכות ולא בחסד!

היום התאריך העברי הינו א׳ בטבת ה׳תש״פ- נעלה על ראש שמחתנו את חג הבנות “עיד אל בינאת”

התוודענו לו רק לא מזמן והוא לוקח אותנו במנהרת הזמן אל הימים ההם ועד הזמן הזה- בהם עשו נשים ניסים ונפלאות.

מקורו של חג זה מבטא את הגבורה הנשית בחנוכה בזכותן של נשים מנהיגות וגיבורות  עוד מימי מרד החשמונאים .

מסתבר שמקידמת דנן הוקם “מעגל הנשים הראשון” ע”י אסתר המלכה, מרד ה – ME TOO”” הראשון הועלה על נס ע”י חנה בת מתתיהו הכהן הגדול , והכרעת ניצחון צבא ישראל על צבא אולופרנא הוכרע ע”י אישה אמיצה – יהודית, אשר ערפה את ראשו של העריץ- ראש הצבא והצילה את ירושלים.

הכוח ליצור מציאות, לחולל שינוי, להוביל ולהפגין אומץ לב נקשר בנשים עוד מימי התנ”ך.

סיפורי הגבורה הנשית הועלו בצינעה ולא זכו להתעמקות ולמידה כמו הסיפורים ההרואיים על אבירי הגבורה על הסוס הלבן העומדים בלבושם המפואר בשערי הניצחון.

גם היום בעולמם של ילדינו המפגש עם גיבורי העל מפגיש אותנו עם עולם גברי לגמרי בו לעיתים מבליחה וונדר וומן אחת (אמנם ראויה במיוחד כמו גל גדות אבל אחת  מול רבים גבריים)

נשים בנות זמננו , המסלילות דרכן במאמצים רבים אל הצמרת, לומדות, משתלבות בתפקידי מפתח ושואפות מעלה, תסתייגנה בצדק מניצולן של נשים את יופיין ומיניותן כדי לכבוש מעוזים נכספים.

המלכה אסתר זכתה בכתר המלכות בזכות יופייה

“וַתִּלָּקַח אֶסְתֵּר אֶל-הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ, אֶל בֵּית מַלְכוּתוֹ, בַּחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי, הוּא חֹדֶשׁ טֵבֵת בִּשְׁנַת שֶׁבַע, לְמַלְכוּתוֹ. וַיֶּאֱהַב הַמֶּלֶךְ אֶת אֶסְתֵּר מִכָּל הַנָּשִׁים, וַתִּשָּׂא חֵן וָחֶסֶד לְפָנָיו מִכָּל הַבְּתוּלוֹת; וַיָּשֶׂם כֶּתֶר מַלְכוּת בְּרֹאשָׁהּ, וַיַּמְלִיכֶהָ תַּחַת וַשְׁתִּי.”אך לא הסתפקה בכתר ובמנעמי הארמון, וניצלה באופן מושכל את מעמדה למען נשים.

וכך הקימה אסתר את מעגל הנשים הראשון- מעגל אחווה נשים (אשר קיים צום ביחד) ואחכ שתו ואכלו ורקדו לאורך כל יום החג.

מרד ME TOO הראשון הועלה על נס, עת חנה קרעה את בגדיה בעודה מובלת על אפיריון בליל כלולותיה להיאנס ע”י נציגי השלטון הכובש.

אלה קבעו את “חוק הלילה הראשון” הסוחר בגופה של האישה הבתולה לפני שתתאחד עם בעלה ,להיאנס ע”י בעלי השררה, מינהג אכזרי וברברי.

חנה קראה בזעקות וקרעה בגדיה בעודה מובלת להתעללות ולאונס וכך הביאה את נס החנוכה לנשים, בו חדלו ממינהג משפיל ואכזרי זה.

הרבנים בתקופת החשמונאים קבעו כי יום זה יהא “יום טוב לבנות” זכר לתקופת החשמונאים ולנשים צדקניות אשר בזכותן ניצל עם ישראל וניצלו נשות ישראל.

אז מתוניסיה , מג’רבה ומיוון, קולות המחולות והשמחה נסעו להם ברכבת הזמן אלינו, וחידשו בימינו את חגיגות חג הבנות בראש חודש טבת,.

אז הערב, כאשר החנוכייה תעמוד במלוא תפארתה, קניה מלאים בנרות דולקים וזמירות החנוכה מתנגנות בבתינו, נעלה על נס חגן של הנשים וגבורתן, עוצמתן ורכותן הדולקים באור גדול מאז ועד ימינו אנו.

לתפארת מדינת ישראל !

Leave a Comment