מצאו את ההבדלים: מי מנהל מו”מ טוב יותר – נשים או גברים?

גלובס, 25 בפברואר 2013

סקר חדש של עמותת נטע מראה כי רוב הציבור חושב שאין הבדל, אך יעדיף אישה כאשר צריך ליצור בסיס לשיתוף-פעולה עתידי, וגבר כאשר צריך “לעגל פינות” בכדי להגדיל רווחים

ההבדלים בין נשים לגברים באים לידי ביטוי בתחומים רבים ומשפיעים גם על ההתנהלות שלהם בעולם העסקי. כך, נשים נתפסות פעמים רבות כרכות, וכפועל יוצא – מנהלות פחות טובות, וגברים כאסרטיביים. לכן, מעודד לראות את נתוני הסקר של עמותת נטע (נשים לטובת עתידן), המראה כי בכל הקשור לניהול מו”מ – רוב הציבור חושב שאין הבדל בין גברים לנשים.

הסקר, שנערך בקרב הציבור היהודי, כלל מדגם של 516 נשאלים ונערך על ידי מאגר מוחות – מכון מחקר וייעוץ בינתחומי. מהסקר עולה כי כששואלים “מי מנהל מו”מ יותר טוב, גברים או נשים?” כ-50% מהנשאלים חושבים שאין הבדל. 22% מהגברים חושבים שנשים מנהלות מו”מ טוב יותר מגברים, לעומת 19% מהגברים שחושבים שהגברים מנהלים טוב יותר מהנשים את המו”מ. בקרב הנשים, 21% חושבות שנשים בדרך כלל מנהלת מו”מ טוב יותר מגברים, לעומת 15% שחושבות שגברים מנהלים מו”מ בצורה טובה יותר. עוד עולה מהסקר כי קצת פחות מ-60% מכלל המשיבים ענו כי עבודתם כרוכה בניהול משא ומתן. שיעור הגברים שצריכים לנהל משא ומתן במסגרת עבודתם עמד על 66% – גבוה משמעותית בהשוואה לשיעור הנשים שמנהלות משא ומתן במסגרת העבודה – 51%.

ד”ר יעל יצחקי, מנכ”לית עמותת נטע הפועלת לקידום נשים בעולם העבודה, מציינת כי תוצאות הסקר היו עבורה הפתעה נעימה. “ציפיתי שהממצאים יהיו יותר סטריאוטיפיים לטובת הגברים. אבל מסתבר שאנשים חושבים אחרת”.

עוד מציינת יצחקי, שעשתה את עבודת הדוקטורט בנושא של נשים וגברים במו”מ, כי תוצאות הסקר מחזקות את מה שידוע ממחקרים שונים. “מחקרים, וניסיון שנצבר לאורך שנים, מראים כי מה שמוגדר כתכונות נשיות הם דברים שמהותיים לקידום מו”מ. בדוקטורט שלי גיליתי שכדי להגיע למצבי win-win נדרשות תכונות נשיות: אמפטיה, יכולת הקשבה, שיתוף פעולה. תכונות גבריות בהקשר של מו”מ הן תחרותיות, אסרטיביות, אגרסיביות”. היא מציינת.

“לבני ניהלה מו”מ לא כוחני”

למרות שמרבית ההסקרים אינם מעדיפים אישה או גבר כמי שיובילו את המו”מ, מתברר כי כשמציבים מטרות שונות כן מתגלות העדפות מגדריות. מהמחקר עולה כי כשצריך ליצור בסיס לשיתוף-פעולה עתידי 21% מהנסקרים העדיפו שאישה תנהל את המו”מ, לעומת 7% שהעדיפו גבר, אך כשצריך להשיג מטרות בזמן קצר – רק 11% העדיפו אישה שתוביל את המו”מ ו-24% העדיפו גבר. כאשר יש צורך “לעגל פינות” כדי להגדיל רווחים, 16% העדיפו אישה ו-27% העדיפו גבר. עוד עולה מהסקר כי התכונות הנתפסות כחשובות לניהול מו”מ מוצלח הן היכולת לאתר אינטרסים משותפים (71% מהנסקרים ציינו כי תכונה זו חשובה במו”מ), הקשבה (69%), יצירת פתיחות (47%) ושכנוע (42%).

דליה נרקיס, יו”רית מנפאואר ישראל ומנהלת אזור אגן הים התיכון במנפאואר העולמית, חושבת גם היא כי לנשים יש יתרון בניהול מו”מ שמטרתו להגיע למצב של win-win, ומציינת בהתייחסה לנתונים כי התכונות הנתפסות על ידי מרבית הנסקרים כחשובות בניהול מו”מ מוצלח – הן תכונות נשיות. “מו”מ מוצלח הוא כזה ששני הצדדים יצאו מרוצים ממנו. אם מישהו יוצא חבול זה פחות טוב. לנשים יש תכונות שיכולות ליצור מו”מ שבו שני הצדדים מרוצים. נשים יכולות לנהל תהליכים כאלו ממקום יותר נקי, נטול אגו. יש להן יכולת לרכך את האווירה”.

כדי להדגים את ההבדל בין תכונות נשיות וגבריות בניהול מו”מ נרקיס משתמשת בדוגמה אקטואלית ומתייחסת לציפי לבני, שנכנסה לקואליציה כשרת המשפטים והוסמכה על ידי ראש הממשלה לקיים מו”מ עם הפלסטינים. “אני לא שופטת אם לבני הצליחה בעבר או לא, אבל עצם העובדה שהיא הצליחה לייצר הידברות לאורך זמן עם הפלסטינים, בין השאר זה גם בגלל שהביאה את יכולותיה הנשיות. היא ניהלה מו”מ שלא היה כוחני ומשפיל, אלא כזה שניסה באמת להגיע לפיתרון”.

לצד התכונות הנשיות שמקדמות משאים ומתנים, נרקיס מצביעה גם על תכונות נשיות אחרות שעלולות לפגוע במו”מ. “אמוציות ולחץ, שאפשר למצוא יותר אצל נשים, עלולות לפגוע במו”מ. הצד השני לא צריך לראות אותך נלחץ כי הוא ישתמש בזה לרעה. בנוסף, נשים נוטות להתחשב יותר, הן גם יותר שמרניות והולכות על בטוח ומהמקום הזה עלולים להפסיד במו”מ”.

ונרקיס מסכמת: “לצערי במשאים ומתנים בכירים עדיין לא רואים מספיק נשים – גם בארץ וגם בעולם, למרות שרואים יותר נשים בהשוואה ללפני 10 ו-20 שנה, אך עדיין יש רוב גברי”
[dg columns=”1″ new_window=”true” ids=”13583″]

 

Leave a Comment