הקמת הפרלמנט הצעיר- “המשמרת הצעירה” החדשה של עמותת “פני”ם חדשות”

אירוע פאנל נשים- שיח בן דורי , בשיתוף בית הספר לשגרירים צעירים בפתח תקווה

עמותת “פני”ם חדשות” השיקה ביום 16.1.14 בט”ו בשבט אילן חדש ולשורותיה צמח פרלמנט נשים צעירות- נערות בעלות מצוינות אישית הלומדות בבית הספר לשגרירים צעירים בפתח תקווה ותהיינה לשגרירות פרלמנט הנשים הבוגרות.

הנערות משמשות בתפקידים מקבילים לתפקידיהן של יו”ריות הפרלמנט בתחומים השונים: משפטי, מוניציפאלי, מדע וטכנולוגיה, עסקי מסחרי, רישות חברתי ועוד.

בטקס שהתקיים בפתח תקווה ביום 16.1.14 התקיים פאנל בהשתתפות ראש העיר פ”ת מר איציק ברוורמן, גב’ רחל אמרני- מנהלת בית הספר, תלמידים ונשות הפרלמנט.

(הנה לינק לכתבה שפורסמה אודות האירוע במקומון “כפר גנים” של העיר פתח תקווה, וכן פתח דבר) :

[dg columns=”1″ new_window=”true” ids=”12447″]

עיתון כפר גנים גיליון 49 מרץ 2014

“נשים קטנות” – מנהיגות המחר

כשהן מדברות על מעמד האישה, על העצמה נשית ועל מנהיגות, שוכחים בקלות שהן רק תיכוניסטיות. הן דנות בנושא ברצינות רבה, חשות את כובד האחריות על כתפיהן וחדורות מוטיבציה להחיל פה שינוי.
סתיו, שנהב, אלן וזוהר- מבית-הספר לשגרירים צעירים, הקימו עם חברותיהן פרלמנט שמטרתו העצמה נשית, מנהיגות נשית, שבירת הסטיגמות ושינוי החרה, שבה אנו חיים, לטובת דור העתיד

שירן רובינשטיין ואילת שדה

[one_half last=”no”]
יש לי תעודת עיתונאי ואנו מקיימים איגוד שמאגד את כל העיתונאים הצעירים שלומדים בבית-הספר, כשאני נשיאת האיגוד. את האיגוד ואת בית-הספר לעיתונאים מנחה פרופ’ נוח הלפרין, יו”ר איגוד התקשורת והעיתונות בישראל.

אתן בנות צעירות, האם מלחמה על מעמד האישה הוא נושא רלוונטי עבורכן? מה מניע אתכן לבנות את דור העתיד?

זוהר- היום נשים מוצגות בתקשורת כאובייקט, ובני הנוער מושפעים מכך. אם אנו לא נעשה את השינוי, ככה נגדל להיות. כשאני שומעת, שבגלל שאני בחורה אני לא יכולה לעשות משהו, אני דווקא רוצה להראות אחרת.
שנהב- צריך לשנות מבפנים. בעוד כמה שנים ארצה להיות אמא לילדים ואישה בעלת קריירה, ואני מודעת לקושי ולקונפליקט האינסופי שבכך.
אלן- התהליך שאנו עוברות פה ארוך ומורכב. הרצון שלנו להיות נשים מנהיגות ולהפוך נשים אחרות למנהיגות זאת תחושה שבוערת בנו. זה רצון עז לשנות את החברה שבה אנו חיים, לשבור את הסטיגמות ולעשות שינוי לטובת דור העתיד.
סתיו- אם לא עכשיו, אימתי? אני רוצה לדעת שאגיע למקומות שאני שואפת אליהם.

איך אתן רוצות לראות את מקומן של הנשים בחברה?

אלן- צריך לראות יותר נשים בהנהגה, הן צריכות להיכנס לתחומים שפחות רואים אותן בהם כמו פוליטיקה ומקצועות טכנולוגיים ומדעיים. חורה לליבי שבפרויקט הרובוטיקה מתוך חמישים ושבעה תלמידים, סתיו ואני הבנות היחידות.
שנהב- זה לא לומר לגברים “אתם לוקחים לנו את המקום”, אלא לדחוף את עצמנו, להרוויח את המקום שלנו ביושר וגם לסחוף אתנו בנות נוספות.
זוהר- אנו רוצות לראות נשים בתפקידי מפתח בחברה הישראלית. לראות את עצמנו כשוות ערך לגברים. היום, ישנם מקומות שבהם נשים צריכות להלחם על מקומן.
אלן- המטרה היא לא להלחם, אלא לעשות מהפך ולזכות בשיתוף פעולה מהגברים ומתמיכתם.
סתיו- אני מאמינה שכל אישה צריכה לעשות את מה שהיא אוהבת ורוצה. צריך לשבור סטיגמות וסטריאוטיפים. נשים יכולות להשתלב ולהנהיג בכל תחום.

אתן חושבות שיש לכן כוח לתרום לקידומן של נשים מובילות בחברה הישראלית ולהביא לשינוי?

אלן- כן. הדבר הראשון זה להאמין בעצמך. אם אנו רוצות לעשות שינוי ולגרום לתופעה חדשה, אנו צריכות לפעול. הדור הצעיר צריך לקחת את הדברים בידיים שלו, לקחת יוזמה, לא לסמוך על הדור הבוגר שיעשה בשבילו ויכשיר בשבילו את הדרך.
שנהב- יש סטיגמה על בני הנוער, שאנו דור האייפד וחיים בבועה, ודווקא אנו באות להוכיח שאנו יכולות לתרום. כאן, בבית-הספר לשגרירים צעירים אנו מקבלות כלים ותמיכה להוביל שינוי.

מה זו מנהיגה עבורכן?

אלן- מנהיג זה אדם שמוביל קבוצה למטרה מסוימת. מבחינתי, המטרה היא לשנות משהו לטובה בתדמית של המדינה, ברמה הלאומית. יש לנו מטרות שהן גדולות לנערות בגילנו.
שנהב- להיות מנהיגה זה לדעת להוביל ולסחוף אחרייך אנשים, אבל גם לדעת להעצים תחתייך אנשים ולתת להם סמכויות.
זוהר- מנהיגה זו מישהי שלא מחכה שיעשו בשבילה, אלא לוקחת פיקוד, עושה בעצמה ומשמשת דוגמה אישית.
סתיו- מנהיגה היא מישהי שמקשיבה לאחרים אבל גם לעצמה, מישהי בעלת אחריות שמוכנה להלחם עבור מה שהיא מאמינה.

כיצד סביבתכן הקרובה- המשפחה והחברים מקבלים את הפעילות שלכן?

שנהב- ההורים מאוד התרגשו כשראו את פאנל הפתיחה.החברים אומרים לי שאני סוג של “מנהלת את העולם” ופונים אליי כשצריך להזיז מועד של מבחן או טיול. החברות תומכות ועוזרות לי להשלים חומר כשאני מפסידה שיעורים בגלל הצילומים לתוכנית.
סתיו, אלן וזוהר- יש תמיכה רבה מהמשפחה ומהחברים, ורחל היא התמיכה הכי גדולה שאנו מקבלות. היא המנהיגה שלנו.

כיצד אתן מצליחות לשלב את פעילותכן לצד לימודים וזמן לבילוי עם חברים?

אלן- נשים יכולות לעשות כמה משימות בו זמנית ובצורה יעילה. בתור נערות יש לנו הרבה על הראש – בית-הספר לשגרירים, הלימודים, המגמות, פרויקט הרובוטיקה וכדומה. אנו מצליחות לעשות הכל, כי אנו לא עושות זאת מחובה אלא מרצון.
שנהב- אני חושבת שהכל מתבסס על היכולת לתמרן.

אתן חושבות איך לעצב את דור העתיד, מה לגבי העתיד האישי שלכן?

אלן- אני רוצה להיות מתכנתת בחברה, ומצד שני מושכת אותי מאוד הפוליטיקה, להיות שגרירה.
סתיו- בצבא אנסה לשלב בין עתודה טכנולוגית לשנת שירות בהסברה. אלה שני הדברים שמושכים אותי- לעסוק בהסברה ישראלית ולעבוד בתוכנה.
שנהב- אני רוצה לעסוק בתחום התקשורת ורוצה להגיע לתפקיד משמעותי במערכת חדשות רצינית.
זוהר- חשוב לי להיות מנהיגה, להצטיין ולהצליח.
כאשר נאמתי באו”ם, פניתי לנציג האו”ם בצורה עניינית ודיפלומטית והרגשתי לא פחות טובה משגרירים בוגרים ומנוסים שהיו שם. הצבתי לעצמי להיות שגרירה ולשאוף הכי גבוה שאפשר.

מהו המסר שאתן רוצות להעביר?

שנהב- המסר שאנו רוצות להעביר הוא שלכל אחת יש את הכוח לשנות.
זוהר- הדלת תמיד פתוחה בפרלמנט שלנו לכל בת מכיתה ט’ עד יב’ שרוצה העצמה או שואפת להיות מנהיגה, ואנו מזמינות בנות נוספות להצטרף.
[/one_half]

[one_half last=”yes”]
“אם העולם הדיפלומטי מדבר אליכם, אם אתם חולמים להיות חלק ממערך ההסברה של ישראל או רוצים להיפגש עם בני נוער מהארץ ומהעולם- מקומכם איתנו”. כך קורא לשורותיו בית הספר לשגרירים צעירים שמופעל על-ידי מנהל החינוך של עיריית פתח תקווה, בשיתוף עם מחלקת ההדרכה במשרד החוץ, משרד ההסברה והסוכנות היהודית. בבית- הספר, שנמצא ברחוב לוחמי הגטו בשכונת כפר גנים, לומדים כמאה תלמידי תיכון בשעות אחר הצהריים. בתוכנית זוכים המשתתפים להעמקת החינוך הערכי-חברתי ולטיפוח מצוינות אישית ומעורבות חברתית בדגש על המימוש העצמי. תכנית הלימודים כוללת הרצאות ומפגשים עם אנשי תקשורת, מדינאים ושגרירים. במהלך השנה הם מקיימים סדנאות וסיורים, מחנה נוער בינלאומי, מארחים בני נוער מהעולם ויוצאים במשלחות לחוץ לארץ. לכל בוגר, שעומד בדרישות, מוענקת במשרד החוץ “תעודת שגריר”. תעודה זו מקלה על הבוגרים להשתלב ביחידות צבאיות ייעודיות ובמערך שירות החוץ של מדינת ישראל.
מנהלת בית-הספר ומארגנת הפרויקטים, רחל אמרני, מציינת בגאווה: “מדובר בתלמידים איכותיים שמכשירים אותם לייצג את ישראל בארץ ובעולם. הם נהנים מקורס דיפלומטיה, קורס מנהיגות וקורס העצמה וזוכים ללמוד ממרצים מדהימים. השגרירים הצעירים שלנו יצגו את ישראל באו”ם, וכשהנשיאים בוש ואובמה היו בארץ הם ליוו אותם וכיכבו בתקשורת הארצית. אלה בני נוער נפלאים שממש מרגישים שהם נושאים את מדינת ישראל על גבם”.
לאחרונה, חברו בנות בית הספר לשגרירים צעירים לנשים בוגרות מ“פרלמנט נשים ישראליות מנהיגות – פני”ם חדשות” והקימו פרלמנט נשים צעירות שנקרא – “פרלמנט נשים- מנהיגות המחר”. פני”ם חדשות, פרלמנט הנשים הבוגרות, מורכב מקבוצה איכותית של נשים, בראשן הגב’ חלי פרידמן. זו עמותה רשומה שכל חברותיה פועלות בהתנדבות מלאה למען קידום נשים בכירות, תוך עידוד המצוינות האישית כערך מכונן להצלחה, באמצעות מנטוריג ודוגמה אישית

לרגל יום האישה הבינלאומי נפגשנו עם ארבע מהנערות הצעירות לשיחה על נשים, מעמד האישה ומנהיגות:

זוהר מאור, בת 17.5, תלמידת כיתה י”ב בתיכון גולדה, לומדת במגמת אומנות ותושב”ע, אוהבת לנגן בפסנתר, תושבת שכונת מחנה יהודה.
סתיו רבינוביץ, בת 16, תלמידת כתה י”א בתיכון עמל ב’, לומדת במגמת הנדסת תוכנה ופיסיקה, חברה בפרויקט רובוטיקה, תושבת שכונת כפר גנים.
אלן מלניק, בת 16, תלמידת כתה י”א בתיכון עמל ב’, לומדת במגמת הנדסת תוכנה, פיסיקה ורוסית, חברה בפרויקט רובוטיקה, יו”ר פרלמנט הצעירות, תושבת שכונת כפר גנים.
שנהב דעבול, בת 15, תלמידת כתה י’ בתיכון גולדה, לומדת במגמת רובוטיקה, עיתונאית צעירה, כותבת באינטרנט ומגישה תוכנית טלוויזיה-“23 דקות” (יחד עם ארבעה שגרירים צעירים נוספים) , תושבת שכונת אם המושבות.

ארבע בנות חכמות ואיכותיות.

כיצד נוצר החיבור בין השגרירות הצעירות לבין פרלמנט הנשים- פני”ם חדשות?

רחל אמרני – חלי פרידמן, יו”ר עמותת פני”ם חדשות, שמכירה אותי, הציעה לי להצטרף לפרלמנט, וכשסיפרתי לה על בית-הספר, עלה הרעיון לעשות מודל צעיר מול המודל הבוגר, שיפעלו יחד בשיתוף פעולה.

אילו פעילויות משותפות אתן מתכוונות ליצור?

אלן- בט”ו בשבט האחרון ערכנו את הפעילות הראשונה, כאן בבית הספר לשגרירים צעירים. קיימנו פאנל משותף, שבו השתתפנו חמש הנציגות הצעירות (בפאנל השתתפה גם ליהי חבה) מול נציגות מפרלמנט הנשים הבוגרות, וכל אחת הציגה את עצמה ואת תחום המנהיגות שלה.
זוהר- אנו מארגנות מפגשים חודשיים עם הפאנל הבוגר, ובהם אנו מנהלות שיחות על עניינים אקטואליים. כדי להגיע לחיבור עם פרלמנט הנשים הבוגרות, אנו עוברות קורסים בנושא מנהיגות, במהלכם אנו מקבלות את הכלים כדי להפוך למנהיגות בתחום שבו אנו מצטיינות.
אלן- במסגרת המפגשים המשותפים אנו מקיימות דו-שיח מפרה בינינו לבין הדור הבוגר. ביחד נביא את הנשים למקום הכי טוב שיש.
שנהב- אנו פועלות מול פאנל בוגר של נשים פעילות ומנהיגות. אנו, הצעירות, באנו לתהליך של למידה, שבו אנו מקוות להעצים קודם את עצמנו ואחר-כך גם את האחרות.
רחל אמרני- גם לנו יש מה לתרום לפרלמנט הנשים הבוגרות כמו, למשל, איך לפעול מול משרד החוץ ואיך להתכונן לקראת נסיעת משלחת לחו”ל. גם אנו יכולות להוות מודל עבורן.

מהי מטרת הפרלמנט שלכן?

זוהר- הפרלמנט נועד לתת דוגמה לנשים צעירות, להעצים אותן, לעודד נשים להלחם על מה שמגיע להן ולשאוף גבוה. שיאמינו שלכל בחורה יש את היכולת להוביל. לכל נערה שנכנסת לפרלמנט יש מנטורית, חונכת ותיקה יותר, ויחד הן מנסות לעבור תהליך שמטרתו למצוא את התחום שבו היא יכולה להעצים את עצמה ולהנהיג.
אלן- אנו מעודדות למצוינות אישית ומדגישות את החיובי – ההעצמה והיכולת הנשית.
סתיו- המטרה היא לתת לכל אחת את המקום שלה ואת הבמה שלה בתחום שבו היא בוחרת.
שנהב- שומעים, לאחרונה, הרבה על אלימות בקרב בני נוער. אנו באות להראות שיש נוער שפועל ומתנדב ושנערות יכולות להוביל ולשנות. בסופו של דבר מי משנה את העולם? הצעירים! יש פרויקט שאני עושה באחד מבתי-הספר בעיר עם קבוצה של בנות ולומדת על בשרי כמה זה נותן להעניק לאחרים.
בכל אחת מאתנו יש מנהיגה, חשוב לדעת למצוא זאת בעצמך, חשוב שנדע לאתר את נקודות החוזקה ואת נקודות החולשה שבנו ונמנף אותן למקום חיובי. אני, למשל, מגישה בטלוויזיה וכותבת באתר של בני נוער.

[/one_half]

Leave a Comment

הרשמי לקבלת עידכונים

לקבלת עדכונים נוספים, הירשמי לניוזלטר שלנו