יש יותר חברות מועצת עיר – תמונת מצב רשויות מקומיות 2013

יהל” ובעמותת “פני”ם חדשות” אנו נערכות לבחירות המוניציפאליות אוקטובר 2013.
קיימנו יום עיון (כנסו ללשונית “פרלמנט הנשים, שם תוכלנה לצפות בתמונות ובתכני ערב זה) ואנו נכונות לסייע לכל מי שתרצה לקחת חלק ולהתמודד.
אין ספק כי נשים מביאות משהו אחר להנהלות…
המחקרים מוכיחים כי בחברות בהן נשים שותפות להנהלות ולקבלת ההחלטות מוכחת הצלחה עסקית מהותית יותר
הסינרגיה שמייצרות נשים מביאה עוצמות של נחישות מזוגה ברכות וביכולת הכלה, עבודת צוות מעולה , יכולת חלוקת מטלות ו”אגו מרוסן”, זאת לרבות הכישורים והיכולות המוכחות, המודעות לצורך בהעמקה ולמידה והצורך בשיפור מתמיד (“להיות תמיד ראויות”…)

זה הזמן לחשוב ולעשות- להצטרף לאחת הסיעות או להקים סיעה ולרוץ בבחירות המקומיות שתתקיימנה ב 22 באוקטובר 2013!!!

יום האשה הבינלאומי // יותר חברות מועצה מכהנות בערים שראשיהן גברים

העיר שבה השיעור הגבוה ביותר של חברות מועצה ‏(41%‏) היא רעננה, ואילו באשדוד, המוגדרת על ידי הרשות המקומית כ”עיר ידידותית לנשים”, רק 19% מחברי המועצה הם נשים

סקר חדש שערכה קבוצת דן אנד ברדסטריט ישראל, לקראת יום האשה 2013 , בדק את התמהיל המגדרי של חברי המועצה בערים שמוגדרות “משגשגות”, לפי פרמטרים כמו תקציב העירייה או מספר משלמי הארנונה. על פי הבדיקה דורגו 59 ערים בישראל, מהן תשע ערים גדולות ‏(200 אלף תושבים ויותר‏) 20 ערים בינוניות ‏(50 אלף תושבים ויותר‏) ועוד 20 ערים קטנות.

בתשע הערים הגדולות שנבדקו, שיעור הנשים מתוך כלל חברי המועצה הוא 18% ‏(45 מתוך 208 חברי מועצה בסך הכל‏). בערים הבינוניות השיעור יורד ל–16% (56 חברות מועצה), ובערים הקטנות הוא רק 13% (35 חברות).

מהדירוג עולה כי בערים שבראשן עומדות נשים, יש דווקא שיעור נמוך של חברות מועצה בהשוואה לערים שבראשן גברים. מבין הערים הגדולות מובילה תל אביב בראשותו של רון חולדאי, עם 29% חברות מועצה, ואחריה ירושלים בראשות ניר ברקת עם 23%. בתחתית הרשימה מדורגת נתניה שבראשות מרים פיירברג־איכר, עם 19% חברות מועצה בלבד – שיעור זהה לזה שבבאר שבע ובאשדוד, אף שעיריית אשדוד מצהירה באתר האינטרנט שלה כי “אשדוד היא עיר ידידותית לנשים”.

בערים הבינוניות נמצא גם כן שיעור נמוך של חברות מועצה דווקא בערים שראשיהן נשים. ברעננה, בראשותו של נחום חופרי, השיעור הגבוה ביותר של נשים חברות מועצה – 41%. לעומת זאת, בהרצליה, שעד לא מזמן עמדה בראשה יעל גרמן, שהיא כיום חברת כנסת מטעם תנועת יש עתיד, רק 26% חברות מועצה.

בערים הקטנות התופעה אינה ניכרת מסיבה פשוטה: אף אשה לא עומדת בראש אף אחת מבין 20 הערים הקטנות המשגשגות. עם זאת, בעיריית נס ציונה, 27% מחברי המועצה הם נשים, בעוד שבאריאל רק 18%.

שתי רשויות מקומיות שאינן מופיעות ברשימה ויכלו אולי לשנות מעט את תמונת המצב, הן המועצה האזורית בני שמעון, הנחשבת מועצה איתנה על פי דירוג משרד הפנים, בראשותה של סיגל מורן, והמועצה האזורית בני יואב, בראשותה של מתי צרפתי־הרכבי.

[imageframe style=”border,glow,dropshadow,bottomshadow” bordercolor=”” bordersize=”4px” stylecolor=”” align=””]רשויות מקומיות בישראל והרכב המועצה שלהן[/imageframe]

ארבע מתוך חמש ראשות הערים שמכהנות כיום בישראל הן מאזור הדרום: מורן, צרפתי־הרכבי, פלורה שושן, ראשת מועצת מצפה רמון, וטלי פלוסקוב, ראשת העיר ערד. החמישית היא, כאמור, פיירברג־איכר בנתניה.

מי שמתכוונת לשנות את המצב בבחירות המוניציפליות הבאות, שייערכו באוקטובר ב–170 רשויות מקומיות ובדצמבר ב–23 מועצות אזוריות, היא עמותת כ”ן ‏(כוח נשים‏) שפועלת בזירה הפוליטית לקידום נשים לתפקידים נבחרים כחברות מועצה וכראשות עיר. “כבר לפני שלוש שנים שמנו לעצמנו יעד של 30 ראשות עיר, לעומת חמש שמכהנות כיום, ואלף חברות מועצה, לעומת 350 שמכהנות כיום”, אומרת יפעת זמיר, מנכ”לית העמותה. “אנחנו מפעילים קורסים לפיתוח מנהיגות פוליטית בכ–30 יישובים ומפעילים את ‘המדרשה להכשרת נשים לפוליטיקה’. ראשי העיר השותפים שלנו מבינים שלא ייתכן שמועצות הערים, שמנהלות את ענייני הקהילה המקומית, ינוהלו על ידי גברים בלבד. אני קוראת גם לנשים, שהן 50% מהבוחרות, לבחור אך ורק רשימות שיש בהן ייצוג שוויוני לנשים”.

Leave a Comment